Waarom proteïne ook belangrijk is voor moeders

Power Vrouw!

Herken je dat? Vroeg op, kinderen aangekleed en wel naar school brengen, boodschappen doen, het huishouden runnen en dat allemaal met de kleine op je heup of in een draagzak. We tillen, dragen, squatten heel wat af gedurende de dag!  Fysiek leveren we enorm veel inspanning als moeder!

Eiwitten
Door al die fysieke inspanning vragen we als moeder behoorlijk veel van ons lichaam. Wanneer het lichaam fysiek onder druk staat verbruikt het veel brandstof. Deze brandstof haalt je lichaam uit voeding. Het is dus van belang om de juiste voeding aan te leveren zodat je lichaam goede kwaliteit en voldoende brandstof heeft om te blijven draaien! Voor fysieke inspanning is vooral voldoende eiwitten belangrijk. Eiwitten zijn de bouwstoffen van ons lichaam. En denk nu niet gelijk ‘eiwitten? Daar krijg je toch spieren van?’. Nee, ons hele lichaam gebruikt eiwitten. Je lichaam heeft het nodig  om cellen op te bouwen. Wanneer je zwanger bent ben je letterlijk een baby aan het opbouwen. Er moeten dus veel nieuwe cellen aangemaakt worden. Hoe mooi is het als jij als moeder al voor goede en volwaardige kwaliteit cellen kan zorgen. Ook als nieuwe moeder heeft je lichaam eiwitten nodig. Je lichaam zit in een herstelfase en moet van alles weer opbouwen. Wat dacht je van de opbouw van de huid om je buik weer strak te krijgen? En de opbouw van geslachtshormonen om weer een stabiele cyclus en humeur te krijgen? Allemaal processen waar je lichaam eiwitten voor nodig heeft!

En wist je, Vrouwen die borstvoeding geven, hebben bijna twee keer zoveel proteïne nodig als niet- zwangere vrouwen die geen borstvoeding geven!

Hoe kies ik de juiste proteïne poeder?
Er zijn veel soorten eiwitpoeders, biologisch, dierlijk, plantaardig en van allemaal verschillende voedingsbronnen. Het is van belang dat een eiwitpoeder voldoende aminozuren bevat!
Na onderzoek naar de beste plantaardige proteïnepoeders werd erwtenproteïne gerangschikt als de hoogste in alle voorvormen. Erwtenproteïne wordt gemaakt met gele spliterwten die rijk zijn aan de aminozuren.  Daarom is de Power Me! van Sunny Mummy een perfecte eiwitpoeder.

Hoe blijf ik gezond tijdens de zwangerschap en als moeder
Om dus gezond en fit te blijven tijdens deze ingrijpende periodes in ons leven als moeder is het van belang om jou lichaam optimaal te voeden. Te voeden met voeding waar het lichaam energie van krijgt en niet te voeden met vulling wat het lichaam juist onttrekt van energie. Energie gevende voeding vindt je in voeding met natuurlijke vitamines, mineralen, antioxidanten en omega 3 vetzuren. Je kan bijvoorbeeld als extra ondersteuning Sunny Mummy's Boost Me! mix gebruiken. Die bevat al deze waardevolle en energie gevende voedingstoffen! Daarnaast is beweging ook erg belangrijk.

Stay active!
Wanneer je in beweging komt maakt je lichaam endorfines aan. Dit zijn hormonen die stresshormonen tegen gaan. Hierdoor voel je je zowel lichamelijk als geestelijk meer ontspannen. Maar je stofwisseling gaat er ook harder van werken waardoor je je energieker voelt en voedingsstoffen beter opgenomen worden.

Vind je het lastig om voldoende te bewegen naast de zorg van de kinderen? Je kunt de kinderen er ook bij betrekken! Ga lekker skeeleren achter de buggy, maak een mooie boswandeling met de kinderwagen of de kleine in een draagzak. Maar je kunt ook thuis oefeningen doen zoals squatten met de baby in je handen, sit ups met de baby op schoot. Maar er zijn ook leuke sportgroepen waar je met andere moeders met baby’s samen gaat sporten!

Geschreven door Karin Hoekstra van Miss Nutrition

Photo credit: Eva Thomassen Fotografie


«